Veelgestelde vragen

De meest voorkomende vragen hebben wij alvast beantwoord.

Glasvezel algemeen

Hoe werkt glasvezel?

Met glasvezel kun je zonder beperkingen 1.000 MB aan data per seconde downloaden of uploaden, zonder extra hardware in het verdeelstation. Dit betekent dat je supersnel internet, HD-televisie, telefonie en diensten (zoals beveiliging, leren op afstand en thuiswerken) zonder problemen kunt gebruiken. Zelfs zorg-op-afstand voor medische behandeling of ondersteuning van alleenstaanden is met glasvezel veel eenvoudiger. Voor al deze diensten heb je maar één glasvezelaansluiting nodig. De werkelijke snelheid van de aansluiting is afhankelijk van het abonnement dat bij de provider is afgesloten.

Waarom is een hoge uploadsnelheid belangrijk?

We hebben een steeds grotere behoefte aan het verzenden en ontvangen van informatie. We willen bijvoorbeeld interactieve televisie met een betere kwaliteit en meer zenders. Ook uploaden we meer en meer filmpjes en fotoalbums. De hoeveelheid data die we verzenden is in de afgelopen zeven jaar al vertienvoudigd en dit zal de komende zeven jaar naar verwachting vertwintigvoudigen.

Hoe snel is het glasvezelnetwerk van Midden-BrabantGlas?

De basissnelheid van het netwerk voor alle leden is 1000 mbps download en 1000 mbps upload. Dit is meer dan voldoende voor een gemiddeld huishouden. Afhankelijk van de afspraken met jouw provider wordt hier door de provider geheel of gedeeltelijk gebruik van gemaakt. Wil je een snellere verbinding sluit je dan nu aan.

Wat je in de praktijk aan werkelijke internetsnelheid krijgt, hangt af van de afspraken met jouw provider. Providers hoeven geen kosten te betalen aan Midden-BrabantGlas voor het datatransport ongeacht de door jou gekozen snelheid tot 1000 mbps.

Voor zakelijke leden met een zakelijke aansluiting is het netwerk standaard geconfigureerd voor 100 mbps upload en 100 mbps download met daarnaast 5/5 voor telefonie, maar die verbindingen zijn met een hogere Quality of Services Deze verbindingen hebben bij bijvoorbeeld een DDOSaanval op het netwerk een zekere voorrang. Wat je in de praktijk aan internetsnelheid geleverd krijgt, hangt ook hier af van de afspraken met jouw provider.

Behoefte aan maatwerk? Neem contact met ons op en we bekijken samen de wensen en mogelijkheden.

Is glasvezel duurzaam?


Ja, ten opzichte van traditionele (koper)netwerken verbruikt communicatie via glasvezel veel minder energie. Verder is glasvezel milieuvriendelijk vanwege het feit dat er geen (giftige) metalen in de grond gaan. Het netwerk heeft een lange levensduur voordat het vervangen hoeft te worden.

Aanleg van glasvezel

Wordt er in de kernen ook glasvezel aangelegd?

Ja en nee.

Ja, om de buitengebieden met elkaar te verbinden, was het soms nodig om glasvezelverbindingen door dorpskernen of stedelijke bedrijventerreinen aan te leggen. 
Nee, Midden-BrabantGlas heeft niet als doel de dorpskernen te verglazen in concurrentie met bestaande netwerkleveranciers.

Vanuit sociaal-maatschappelijk oogpunt richt Midden-BrabantGlas zich vooral op de buitengebieden, omdat die gebieden vaak door commerciële partijen werden overgeslagen bij de aanleg van voorzieningen. Maar Midden-BrabantGlas staat wel open voor eventuele initiatieven vanuit de dorpskernen en bedrijventerreinen als die zich bij Midden-BrabantGlas willen aansluiten. De dorpskernen van Galder, Molenschot en Herpt zijn al aangesloten op onze glasvezel.

Waar ligt de grens tussen kern en buitengebied?

Deze grens wordt aangegeven door de blauwe ‘dorps-naamborden’.

Kan ik op de aanlegkosten besparen door zelf al een loze buis te graven?

In overleg met Midden-BrabantGlas is het mogelijk zelf al een buisvoorziening aan te leggen om zo op de aanlegkosten te besparen. Neem dus contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken. Zelf graven in de openbare weg of berm is niet toegestaan.

Wordt mijn voortuin of oprit ook opengegraven?

Nee, in bijna alle gevallen blijft jouw voortuin en oprit intact. De aannemer werkt bij voorkeur als het mogelijk is met zogenaamde tuinboringen. Hierdoor wordt de glasvezel onder je tuin doorgeschoten. Bij de gevel wordt vervolgens de kabel het huis ingebracht en naar de meterkast of een andere locatie geleid. In sommige gevallen zal er toch gegraven moeten worden. Dat gebeurt altijd in overleg met jou als bewoner.

Waar komt de glasvezelaansluiting in mijn woning?


Voordat er met de graafwerkzaamheden voor jouw aansluiting begonnen wordt, maakt de aannemer telefonisch een afspraak met jou wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dan wordt ook besproken wat de meest ideale locatie voor de glasvezelaansluiting in huis is. Dat is voor veel woningen hetzelfde punt als waar ook de kabel voor de telefoon binnenkomt. Meest ideaal is dat de meterkast waar ook al een vrij stopcontact zit om straks de glasvezelapparatuur van stroom te kunnen voorzien.

Emailadres, telefoonnummer en overige diensten

Kan ik mijn oude e-mailadres blijven gebruiken?


Dit hangt af van het soort e-mail adres dat je gebruikt. We maken onderscheid in 3 typen e-mail adressen:

Heb je een e-mail van jouw huidige provider (bijvoorbeeld jouwnaam@kpn.nl) dan vervalt deze in principe als je overstapt naar een andere provider. Sommige providers bieden de service om e-mail voor een bestaand e-mail-adres door te sturen naar een nieuw adres. Informeer hierover bij je huidige aanbieder (provider).

Wanneer je een e-mail-adres hebt via een (gratis) dienst als Hotmail of G-mail (Outlook), dan kan je deze prima blijven gebruiken in combinatie met het glasvezel en je eventuele nieuwe provider.

Een eigen e-mail-adres dat je zelf hebt aangevraagd, zoals info@jouwnaam.nl, hiervoor geldt ook dat dit prima blijft werken in combinatie met glasvezel en nieuwe provider.

Als je alleen een e-mailadres van je huidige provider hebt, dan adviseren wij je om op dit moment al een Hotmail-, Outlook- of G-mail-adres of dergelijk openbaar (cloud) mailadres aan te maken zodat je contacten ruim de tijd hebben om jouw nieuwe mailadres te leren kennen. Dat is immers onafhankelijk van een provider. Als je in de toekomst op jouw lokale glasvezelnetwerk je voordeel wilt doen met aanbiedingen van verschillende providers, dan hoeft je niet telkens van e-mail-adres te veranderen als je overstapt naar een andere provider.

Kan ik mijn huidige telefoonnummer houden?


Ja, in vrijwel alle gevallen kun je je huidige telefoonnummer(s) meenemen naar je nieuwe provider. Zeg het telefoonnummer nooit zomaar op, omdat je anders mogelijk het nummer wel kwijtraakt.

Kan ik een fax aansluiten op de telefoonlijn?


Ja, dat kan bijna altijd.

Niet alle faxen zijn echter geschikt voor communicatie via glasvezel. Dit kun je navragen bij de fabrikant van de fax.



Werkt pinnen op het glasvezelnetwerk?


Ja. Verreweg de meeste pinautomaten kunnen ook werken in combinatie met glasvezel, eventueel na een technische aanpassing. Vraag hierover informatie bij de leverancier van jouw pinapparaat.

Uit welke providers kan ik kiezen?

Het netwerk van Midden-BrabantGlas is een open netwerk; een netwerk waar alle dienstverleners (providers) gratis gebruik van kunnen maken om hun diensten aan onze leden te verlenen. We hebben momenteel vele providers die hun diensten aanbieden via Midden-BrabantGlas. Zo bevorderen we onderlinge concurrentie, wat een positief effect heeft op de tarieven.

Naast de reguliere consumenten en zakelijke providers zullen in de toekomst mogelijk ook zorgorganisaties op het netwerk actief worden voor zorg-op-afstand. Of een lokale organisatie, die de bekerwedstrijd van de plaatselijke voetbalclub wil uitzenden. Zorg en welzijn zijn immers ook maatschappelijke doelstellingen achter Midden-BrabantGlas.

Zijn andere providers welkom op het netwerk van Midden-BrabantGlas?

Alle providers kunnen hun diensten via Midden-BrabantGlas aanbieden. Midden-BrabantGlas is een echt open netwerk, waarvan alle providers gratis gebruik mogen maken. Midden-BrabantGlas verzorgt gratis het transport van de ingangspoort naar de leden. Hierdoor is een open en transparante concurrentie tussen de providers mogelijk. Midden-BrabantGlas heeft geen enkel belang of voorkeur voor welke provider dan ook.

Uit welke zenderpakketten kan ik kiezen?

Providers stellen zelf de zenderpakketten samen op basis van individuele overeenkomsten met de tv-zenders. Door te kiezen voor een bepaalde provider, kies je ook je eigen zenderpakket.

Elke provider heeft de vrijheid om een eigen zenderaanbod aan te bieden en daarmee te concurreren met andere providers. Voor vragen over je zenderpakket kun je altijd bij jouw provider terecht.

Lidmaatschap

Hoe kan ik klant worden van Midden-BrabantGlas?


Neem contact met ons op zodat we de mogelijkheden en investering voor jouw woning of bedrijf kunnen bekijken. Je ontvangt van ons altijd een voorstel op maat. Nu aansluiten

Kan ik als huurder ook lid worden van Midden-BrabantGlas?


Als je een pand huurt met een bestaande glasvezelaansluiting van Midden-BrabantGlas, zijn waarschijnlijk de kosten (exclusief de kosten voor de provider) inbegrepen in de huur. 
Mocht dit niet het geval zijn, dan is het mogelijk een aparte huurdersgebruiksovereenkomst af te sluiten. Neem met ons contact op voor de mogelijkheden.

Ik wil mijn gegevens wijzigen

Wijzigingen geef je door aan onze Ledenservice.

Kan ik mijn glasvezelverbinding tijdelijk stopzetten?

Nee, het is niet mogelijk om je lidmaatschap te pauzeren.

Ik ga mijn huis (tijdelijk) verhuren, wat doe ik met mijn lidmaatschap?


Wanneer je jouw huis gaat verhuren, kan je dit het beste doen inclusief de kosten van jouw glasvezelaansluiting. Je kiest ervoor om alleen de aansluiting door te berekenen, of de aansluiting mét de providerkosten.

Indien je alleen de aansluiting doorberekent, moet de huurder een eigen abonnement bij een van de providers aanvragen. Hij moet er dan wel rekening mee houden dat een abonnement vaak een minimale looptijd van 12 maanden heeft.

Ik ga mijn huis verkopen, hoe regel ik de overdracht van mijn lidmaatschap?

Overleg bij de verkoop van je woning ook met jouw makelaar over het overdragen van jouw lidmaatschap bij onze coöperatie.

Een glasvezelaansluiting wordt door investeerders gezien als ‘vastgoed’ en is dus een blijvende waardeverhoging voor je woning of bedrijf. Een aanwezige glasvezelaansluiting maakt je woning aantrekkelijker voor potentiële kopers. Een glasvezelaansluiting in het buitengebied vertegenwoordigt een gemiddelde waarde van ± € 4.000.  Als de nieuwe bewoner in een later stadium zelf glasvezel moeten laten aanleggen, kunnen de kosten mogelijk zelfs tot € 5.000 of hoger oplopen.

Wanneer je gaat verhuizen, moet je je lidmaatschap bij Midden-BrabantGlas overdragen. Wanneer je dit niet doet blijf je verplicht de maandelijkse kosten aan Midden-BrabantGlas te betalen. Om jouw lidmaatschap aan de koper over te dragen kun je de coöperatie verzoeken het lidmaatschap over te zetten op de nieuwe eigenaar. Neem contact op met onze Ledenservice om dit in gang te zetten.

De nieuwe eigenaar van mijn woning wil de glasvezelaansluiting niet overnemen. Wat nu?


Let op dat je, indien je je huis of bedrijf verkoopt, je dit inclusief alle nutvoorzieningen verkoopt. Daar vraag je ook niet apart een bijdrage voor. Dat is ook op een glasvezelaansluiting van toepassing. De waarde van jouw huis of bedrijf wordt mede bepaald door de aanwezigheid van een glasvezelverbinding.

Ik wil mijn lidmaatschap beëindigen (zonder overdracht naar nieuwe eigenaar)


Toen je lid werd van Midden-BrabantGlas, ging je een langlopende samenwerking aan. Stoppen brengt een aantal zaken met zich mee. We adviseren je daarom om eerst contact op te nemen met onze Ledenservice, zodat we samen kunnen bekijken wat de consequenties gaan zijn.

Met deze regels ging je akkoord toen je lid werd:

  • Na verloop van de initiële contractuele looptijd van twee (2) jaar, die ingaat op het moment van levering van diensten, kan het lid de overeenkomst opzeggen met een opzegtermijn van vier weken en wel door een schriftelijk bericht of e-mail aan de lokale coöperatie.
  • Het Ledenkapitaal is niet opeisbaar. Met achterlating van het ledenkapitaal van € 2.500,– is een A-lid dan lid af.
  • Het B- of C-lidmaatschap kan pas worden beëindigd nadat de dan nog verschuldigde rente en aflossing voor het restant van de extra door de coöperatie opgenomen lening is betaald. De lokale coöperatie is ten aanzien van B en C leden een extra lening aangaan (van respectievelijk € 1.000,- en € 2.000,-) om de aanleg te kunnen financieren. Bij beëindiging van het lidmaatschap (bijvoorbeeld door opzegging voordat 20 jaar is verstreken) is de dan nog verschuldigde rente en aflossing op het restant van de door de coöperatie extra aangegane lening direct opeisbaar. De extra lening wordt geacht te zijn afgelost met een bedrag van voor B- lidmaatschappen € 50,- per jaar en voor C- lidmaatschappen € 100,- per jaar. Indien u opzegt stuurt de coöperatie u een specificatie over het nog openstaande bedrag.

Wifi problemen

Mijn wifi-ontvangst en bereik is niet optimaal, wat kan ik doen?

AIs de draadloze internetverbinding in en om jouw huis niet overal bereikbaar en/of niet snel genoeg is voor de apparaten die je op diverse plekken in je huis gebruikt (zoals pc, tablet, mobiele telefoon (over wifi) en allerlei draadloze apparatuur (videodeurbel, camera, weerstation, enz.)), check dan je router. De router speelt in jouw thuisnetwerk een centrale rol. Dat is het kastje dat aangesloten is op het glasvezelmodem van Midden-BrabantGlas. Hij hangt vaak in de meterkast en heeft groene lampjes aan de zijkant.

De meeste providers leveren een router met de naam Fritz!Box. Als de wifi het niet doet, kun je het beste de router (Fritz!Box) opnieuw opstarten, door de stekker eruit te trekken, 20 seconden te wachten en dan terug te plaatsen. Datzelfde kun je ook doen met het glasvezelmodem.

Het kan ook zijn dat de wifi het wel doet, maar de internetverbinding is weggevallen door een storing (lampje op de router). Meldt dat dan aan jouw provider en/of kijk op de site van jouw provider of er storingen zijn. Op de site www.allestoringen.nl staan alle storingen in Nederland van alle providers.

De wifi dichtbij het modem doet het wel goed, maar verder weg niet, hoe kan ik dat oplossen?

De router leverancier heeft meestal apps om de situatie helder in kaart te brengen. Vervolgens kun je overwegen om het signaal te ‘versterken’ op een of meer plekken. Dat kan met:

  1. Repeater. Dit apparaatje ontvangt het draadloze signaal en versterkt dat. Het moet worden geplaatst waar het te ontvangen signaal nog sterk genoeg is. Afhankelijk van de situatie kunnen meerdere repeaters nodig zijn. Neem altijd een kwaliteit repeater van hetzelfde merk als de router, voor een mesh-netwerk zonder snelheidsverlies. Zorg ervoor dat het hele netwerk dezelfde naam en wachtwoord heeft.
  2. Acces Point (AP). Indien een netwerkkabel kan worden doorgetrokken vanaf de router kan hierop een AP (soms ook een repeater) worden aangesloten, die vervolgens wifi uitzendt. Ook is dit vaak de beste oplossing om een grotere afstand te overbruggen naar bijvoorbeeld een garage of stal los van het huis (maximaal 100 meter). Zeker als er tussenliggend geen wifi nodig is.
  3. Powerline. Dit zijn twee apparaten die via het stroomnet internet aan elkaar doorgeven en vervolgens draadloos verspreiden. Deze oplossing is alleen te gebruiken als een andere echt niet mogelijk is. Het werkt het beste met stopcontacten die op dezelfde fase zijn aangesloten.

Werkt glasvezel sneller als je dichter bij het verdeelstation zit?


Nee, bij glasvezel is dat juist niet het geval. Bij glasvezel treedt nauwelijks ‘ruis’ of demping op.

Mijn alarmsysteem in combinatie met glasvezel


Vrijwel alle woning alarm- en beveiligingsinstallaties zijn, al dan niet na een aanpassing, prima te combineren met het gebruik van glasvezel. Afhankelijk van jouw provider heeft jouw router ook nog een PSTN-poortje (analoog telefoonpoortje wat hetzelfde doet als de bestaande analoge KPN lijn) waarop je in nagenoeg alle gevallen nog je oude telefoonlijn kunt koppelen  
Bij twijfel of vragen: neem contact met ons op en we denken graag mee.

Goed te weten: je provider is jouw eerste aanspreekpunt als het gaat om het kunnen verwerken van signalen van alarmsysteem. Kies in geval van belangrijke en/of risicovolle installaties dan ook voor een gespecialiseerde zakelijk provider. De rol van Midden-BrabantGlas is beperkt tot het transport van data en is niet betrokken bij het wel of niet kunnen functioneren van specifieke systemen of toepassingen.

Financiën

Hoe verloopt de facturatie aan mij?

Leden ontvangen twee facturen per maand:

  • één van Midden-BrabantGlas voor het gebruiken van de belichte glasvezel
  • één van de provider voor de levering van de gekozen diensten (internet, televisie, telefonie)

Waarom betalen mijn buren minder dan ik?


Tijdens de projectmatige aanleg van het netwerk bestond de mogelijkheid € 2.000 of € 1.000 extra ledenkapitaal te storten om de aanleg van het netwerk mogelijk te maken. De leden die dit hebben gedaan ontvangen hiervoor een maandelijkse korting van €10 of € 5.

Na aflossing van de bancaire financiering van het netwerk bestaat het voornemen om de ledenvergaderingen te laten besluiten om deze extra kapitaalstortingen te  restitueren, waarna alle leden daarna dezelfde maandbedragen gaan betalen.

Hoe wordt het netwerk gefinancierd?

Alle informatie over hoe de financiering van het netwerk is geregeld, lees je het gezamenlijk- informatieblad op de pagina Over Midden-BrabantGlas.

Hoe groot is mijn aansprakelijkheid?


De coöperaties zijn opgericht met ‘uitgesloten aansprakelijkheid’. De aansprakelijkheid van een lid van de coöperatie kan nooit groter zijn dan het ingelegde ledenkapitaal. Dit is in de statuten van de lokale coöperaties vastgelegd.

Bestuursleden kunnen eventueel wel hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld bij onbehoorlijk bestuur en onverantwoorde beslissingen. De voorwaarden daarvoor worden ook beschreven in de statuten van de lokale coöperaties. Voor de bestuurders is wel een bestuurders aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.

Hoe lang lopen de aflossingen van het netwerk?

In 2018 is gestart met het aflossen van de lening van de bank. Dit lossen we in 15 jaar af. De komst van nieuwe leden kan deze termijn verkorten.

Na het aflossen van de bank wil het bestuur voorstellen om gestort ledenkapitaal verdeeld over een nog door de leden vast te stellen periode terug te storten.

De coöperatie

Hoe is de coöperatie georganiseerd?


Midden-BrabantGlas werkt als ‘onderkoepelende’ organisatie. Het bestuur bestaat uit vier vertegenwoordigers van de vier lokale coöperaties en een onafhankelijke voorzitter. De lokale coöperaties zijn gezamenlijk eigenaar van het netwerk en besteden het operationeel houden van het netwerk uit aan Midden-BrabantGlas, waarmee Midden-Brabantglas vergelijkbaar is met een werkmaatschappij.

De dagelijkse werkzaamheden worden zoveel mogelijk uitbesteed. Hierdoor kan het bestuur van Midden-Brabantglas zich beperken tot het aansturen en opvolgen van de uitvoering.

Waarom is Midden-BrabantGlas een coöperatie?


De coöperatie is als rechtsvorm gekozen om het eigendom van het netwerk indirect bij de leden te leggen.

Hierdoor hebben de leden inspraak in belangrijke besluiten zoals bijv. de verkoop van het netwerk of prijsstijgingen van het glasvezelnetwerk. In de statuten van de lokale coöperaties en die van Midden-BrabantGlas zijn bepalingen opgenomen om de verkoop van het netwerk te bemoeilijken. Slechts met instemming van algemene ledenvergaderingen van de vier coöperaties van Midden-BrabantGlas kan het netwerk worden verkocht aan derden.