16 februari 2021

Ook in 2020 was het netwerk weer voor 100% beschikbaar

Met enige trots kunnen wij melden dat het glasvezelnetwerk van Midden-BrabantGlas ook in 2020 weer voor de volle 100% van de tijd operationeel was.

Helaas heeft onze aannemer dit jaar wel weer 77 keer moeten uitrukken om graafschades tijdens werkzaamheden of door de leden zelf veroorzaakte schades te gaan herstellen. Dit varieerde van een enkele glasvezel voor één aansluiting, tot het herstellen van een hoofdverbinding waar ineens 96 glasvezelverbindingen die doormidden waren getrokken bij werkzaamheden door derden. In dat geval betekent dat 2 keer 192 glasvezeladers doorlassen, omdat er altijd een nieuw stuk kabel tussen gezet moet worden om die in een bestelbus op een stofvrije wijze te kunnen lassen. Hierdoor moeten de storingsmonteurs meestal de hele nacht doorwerken.

Maar ook de providers hadden te maken met incidentele storingen, waarbij de meest opvallende de DDoS aanval op provider Fiber was. Bij dit soort storingen is het raadplegen van www.allestoringen.nl/overzicht  via de smartphone meestal ook heel informatief. Je ziet dan tot soms meer dan 500 storingsmeldingen gelijktijdig en je snapt dan ook dat de calldesk medewerkers dan uren niet meer bereikbaar zijn. Bovendien kunnen zij ook niets anders dan afwachten tot de techneuten de zaak weer onder controle krijgen.

Helaas komt het nog wel eens voor dat een lid bij een storing dan een bestuurslid van zijn coöperatie belt om hulp te vragen of zijn beklag te doen. Dit bestuurslid kan echter absoluut niets voor de leden betekenen in dit soort situaties. De aangewezen weg is dan om altijd eerst de eigen provider te bellen, die de schade dan aan onze belichter kan melden. Onze belichter initieert dan direct het herstel door de aannemer als uit metingen blijkt dat het probleem in de kabel zit en niet in de belichting apparatuur. Een kapotgetrokken kabel laat direct alle toetsers en bellen afgaan bij de belichter. Deze heeft al acties opgestart voordat u de storing zelf in de gaten hebt. U mag er op vertrouwen dat u ons daarvoor niet hoeft te bellen en we alles doen om het zo snel mogelijk op te heffen. Bovendien melden we grotere storingen ook direct op onze site, zodra we geïnventariseerd hebben wat er aan de hand is en wat de omvang is.

Let wel, net als de grote landelijke providers, zoals KPN en Ziggo, hanteren onze providers voor meldingen van consumentenaansluitingen de reguliere kantooruren om herstelacties op te starten. Wanneer u het echter noodzakelijk acht dat voor uw consumentenaansluiting ook al in het weekend met herstelwerkzaamheden wordt gestart (b.v.: alarm, medische monitoring, enz.), dan bestaat de mogelijkheid hiervoor een aanvullend serviceabonnement af te sluiten voor € 15,00 excl. BTW per maand, zoals onze zakelijke leden dat ook hebben. U kunt dat op de site aanvragen in het opmerkingenveld op https://www.middenbrabantglas.nl/aansluiten/offerte.

Actueel