12 augustus 2021
OOK ZEER GROTE ONDERNEMINGEN ZIJN LID VAN MIDDEN-BRABANTGLAS
GVT Transport & Logistics B.V., lid vanaf het eerste uur.
GVT Transport & Logistics B.V. is, met een vloot van 325 trekkers en 500 trailers, een grote speler in de Benelux. GVT bezit ook warehouses met een capaciteit van meer dan 200.000 m2. Er werken zo’n 1000 medewerkers verdeeld over verschillende vestigingen. Vanaf het eerste begin is GVT een deelnemer van Midden-BrabantGlas. We spreken Joeri Stok, manager ICT “Wij hebben geen moment getwijfeld toen Jo van de Pas bij ons kwam om in zee te gaan met de coöperatieve glasvezel. Zonder goed netwerk ben je in onze sector nergens. We hebben een eigen netwerk om Tilburg heen liggen, waarmee onze 11 vestigingen in Tilburg, die allemaal een eigen lidmaatschap bij MBG hebben, met elkaar verbonden zijn”.
Tilburgs bedrijf
In 1957 gaan de broers Versteijnen met hun eerste trucks de weg op, het is de formele start van Gebroeders Versteijnen Transport (GVT). Door te blijven investeren in mensen en middelen zijn ze uitgegroeid tot een allround logistieke dienstverlener. Zo heeft de zusteronderneming BTT Multimodal Container Solutions naast vrachtwagens ook binnenvaartschepen (1 zelfs op elektriciteit) die onder andere tussen Rotterdam en Tilburg varen. Railport Brabant verzorgt de afhandeling van het containervervoer met de trein. Zo is er een eigen treinterminal in Tilburg waar meerdere malen per week treinen worden afgehandeld vanuit China (Chengdu en Shenzen) en vanuit de eigen treinterminal in Polen. De trein is snel en schoon.
Glasvezel
Vanaf het eerste moment dat Midden-BrabantGlas langskwam heeft GVT zich aangesloten bij het coöperatief initiatief. Stok vervolgt: “We maakten al gebruik van glasvezel van Ziggo. Maar omdat verbindingen cruciaal zijn voor onze business hebben we ook een back-up nodig. De zeer scherpe aanbieding van Midden-BrabantGlas kwam dan ook als geroepen. We hebben nu op elke locatie een dubbele verbinding; een hoofdlijn en een back-up lijn. We hebben een eigen ring door de stad om redundant te zijn (mocht er een kabel stuk gaan dan houden we toch verbinding met elkaar)”. Er is geen enkel moment getwijfeld om aan te sluiten bij MBG, de coöperatie kwam heel professioneel over.
Digitale wereld
Bijna alle communicatie gaat digitaal, zo ook een groot deel van de connectie met klanten. Stok: “Onlangs hebben we een nieuw portal systeem geïntroduceerd. Het portal kan verschillende partijen binnen de supply chain inzicht geven in hun deel van het traject. Zo kan de opdrachtgever bij order-entry het emailadres van de ontvanger vermelden. GVT verzendt dan een afleverbevestiging met een track & trace link van de zending. De ontvanger heeft zo altijd real time zicht op wanneer hij de goederen kan ontvangen. Ook leveranciers van onze opdrachtgevers kunnen toegang krijgen tot het portal, in een afgebakende omgeving met hun eigen data. Daarnaast is ook onze 24 uurs camerabeveiliging gekoppeld aan de glasvezel. Bovendien maakt de glasvezel het mogelijk om de vracht real time te volgen. Op ieder moment van de dag kunnen we zien waar een auto is”.
Toekomst
Stok verwacht dat we verder digitaliseren en steeds meer bandbreedte nodig zullen hebben. Dit geldt ook voor de transportsector. We worden steeds afhankelijker van het transport van data. Daarmee gaat cybersecurity ook een steeds grotere rol spelen. Naast eigen beveiligingsmaatregelen wordt er nu al gebruik gemaakt van inhuur van expertise op het gebied van bewaking en monitoring van dataverkeer. Ook dat zal in de toekomst nog belangrijker worden en hierbij speelt glasvezel een grote rol.