16 november 2020

Kabelschade? Een voorbeeld uit de praktijk

Een melding op de buurtapp: “mijn internet doet het niet. Hebben anderen er ook last van?” Dat zou ook zo maar eens bij u in de buurt kunnen gebeuren. Al snel wordt dan geroepen dat de provider het laat afweten. Maar wat als er echt schade is aan de kabel?

Een voorbeeld uit de praktijk.

In opdracht van het waterschap werden in een sloot in het buitengebied nieuwe duikers gelegd. Bij een zijweggetje gebeurde het dat de kraanmachinist niet oplette en zo maar twee meervoudige glasvezels voor de internetverbinding van 10 van onze leden verderop kapottrok. Helaas werd Midden-BrabantGlas niet direct gebeld om te melden wat er gebeurd was, terwijl toch wel echt te zien was dat er schade was. En bij een verplichte aanvraag uit het openbare Klic (Kadaster Kabels en Leidingen Informatie Centrum) register had men ook vooraf kunnen zien dat daar glasvezels in de grond lagen. Daarin staat ook wie je moet bellen als er een schade ontstaat. Vergeten te kijken soms?

Maar uiteindelijk werd Midden-BrabantGlas langs een omweg toch geïnformeerd en kon de aannemer Spitters worden ingeseind dat er een herstelactie moet worden opgestart. Helaas met ruim drie uur vertraging.

En dan komt een hele organisatie in beweging. Allereerst wordt een graafploeg opgetrommeld om ter plaatse aan weerskanten van de doorgetrokken kabels een kleine 7 meter vrij te graven, zodat deze later in bussen, van de ook op te roepen twee las-ploegen, met speciale apparatuur kan worden verbonden met een nieuw stuk glasvezel dat de beide uiteinden van de originele glasvezel weer verbindt. Dus 2 lasploegen die ieder 2 kabels met ieder 24 glasvezeladers moeten lassen.

Bij de bij deze schade doorgetrokken twee 24-voudige kabels moeten dus 96 ragfijne glasvezeltjes op de juiste manier aan elkaar worden gelast. Een verkeerde las, of een aderwisseling, en uw internet of tv-signaal komt bij de buren of helemaal niet binnen. Dus voordat de lassen met speciale glasvezelmoffen gesloten worden, wordt alles dus ook nog getest. En daarna moet natuurlijk alles weer terug in de grond met een nieuw waarschuwingslint boven de glasvezelkabel en wordt de sleuf weer keurig dicht gemaakt.

Door de late melding kon de graafploeg pas met de invallende duisternis ter plaatse zijn en werd het doorwerken tot kort voor middernacht. Onze leden zijn uiteraard blij met deze snelle actie, maar de herstelploegen waren beslist liever iets eerder aan de gang gegaan.

Midden-BrabantGlas is blij met deze service-gerichtheid van onze aannemer Spitters en zijn onderaannemers, want ondanks de goede afspraken die Midden-BrabantGlas met de aannemer heeft, had men mogelijk ook pas de volgende ochtend kunnen beginnen met het herstel.  

Actueel